Według najnowszego raportu CBOS 14% Polaków przynajmniej raz uzyskało dochód za pośrednictwem Internetu, ale tylko dla 2% jest to stałe źródło utrzymania.
Sposoby zarabiania są różne – najpopularniejsza jest sprzedaż, a
kolejne miejsca w rankingu zajmują wypełnianie ankiet i usługi
informatyczne. Wirtualna przestrzeń to nieograniczone możliwości –
rozsądne decyzje mogą zaowocować dobrym zarobkiem.
Kto i jak zarabia w sieci ?
Badanie CBOS
pokazuje, że 14% dorosłych Polaków czerpie dochody z Internetu, a tylko
2% rodaków deklaruje, że zarabianie w sieci to ich sposób utrzymania. Zarabianie w sieci to domena młodych – w grupie wiekowej 18-34 odsetek zarabiających Polaków to 29%, a powyżej 55 roku życia to zaledwie 3%.
Najwięcej ankietowanych zarabiających w Internecie to uczniowie i studenci,
wielu z nich działa w sieci na zasadach freelancingu – wykonują
zlecenia takie jak tłumaczenia, projekty graficzne czy strony www.
Drugie miejsce zajmują artyści, np. wykonawcy rękodzieła. Kolejne
miejsca w rankingu zajmują osoby z wyższym wykształceniem, pracownicy
administracyjno-biurowi, właściciele i współwłaściciele prywatnych firm
oraz pracownicy sklepów.
Najrzadziej w sieci próbują zarabiać renciści, emeryci i rolnicy.
Niektóre zawody, kojarzone wyłącznie z usługami offline, zaczynają oferować swoje świadczenia również w przestrzeni wirtualnej. Dobrym tego przykładem są nauczyciele – udzielanie korepetycji online to dla nich niekiedy większy zarobek niż pensja.
W zależności od przedmiotu i poziomu zaawansowania jedna lekcja może
kosztować ucznia od 10 do 80 złotych za godzinę. Kilkanaście godzin
korepetycji w tygodniu to dodatkowe kilkaset, a nawet kilka tysięcy
złotych w skali miesiąca – solidny dodatek do nauczycielskiego
wynagrodzenia.
Zarabiaj na sprzedaży w internecie
W Internecie zarabia się głównie na sprzedaży – ta
dziedzina zajmuje pierwsze miejsce w rankingu CBOS. Tylko jeden,
najpopularniejszy w Polsce serwis zajmujący się handlem w Internecie,
wygenerował ze sprzedaży za 2012 rok 10,8 mld zł – te liczby
potwierdzają ogromną popularność branży e-commerce. Według raportu o
przyszłości tej branży na lata 2012-2016, nasz kraj rozwija się pod tym
względem najszybciej w Europie.
W 2011 roku ponad 70% Polaków
deklarowało, że przynajmniej kilka razy w roku robi zakupy przez
internet – warto wykorzystać tę ogromną grupę docelową, a także pewny
rozwój tej branży w perspektywie najbliższych lat. Prowadzenie sklepu
internetowego nie generuje tak dużych kosztów jak klasyczny, stacjonarny
sklep. Wówczas wydatki związane z wynajmem lokalu na pewno są niższe, a
także odpada wiele innych kosztów.
Zarabiaj na swojej stronie www
Jednym ze sposobów na zarabianie przez internet jest wyświetlanie
reklam – warunkiem koniecznym jest posiadanie strony www na której
wygenerujesz ruch. Istnieją różne mechanizmy rozliczania takich reklam,
najczęściej spotykane to:
- CPC (Cost Per Click) – reklamodawca płaci za każde kliknięcie.
- CPM (Cost Per Mille) – reklamodawca płaci za każde 1000 odsłon reklamy.
- CPV (Cost Per View) – reklamodawca płaci za liczbę wyświetleń lub „najechań” kursorem użytkownika na reklamę kontekstową. Ten model rozliczeń dotyczy dwóch typów reklam: video i podkreślonych w tekście słów kluczowych (intertext).
- CPL (Cost Per Lead) – reklamodawca płaci za określoną akcję użytkownika. Akcją może być np. wypełnienie formularza, rejestracja w newsletterze i inne działania, na których zależy reklamodawcy.
- CPS (Cost Per Sale) – reklamodawca płaci określony procent od każdego zakupu dokonanego przez użytkownika przekierowanego ze strony reklamobiorcy.
W teorii najwygodniejszą metodą rozliczania reklam jest CPM. Ten mechanizm gwarantuje wyemitowanie zaplanowanej ilości odsłon reklamy i pozwala określić ilość kontaktów jednej osoby z reklamą. Jednak w praktyce, to rozwiązanie generuje zyski głównie dużym portalom. Osoby prywatne często rozpoczynają swoją przygodę z zarabianiem na swojej stronie www od reklamy efektywnościowej (np. CPC, CPL, CPS), np. za pośrednictwem programu partnerskiego Google – AdSense. Program generuje zysk z kliknięć w reklamę umieszczoną na stronie www. Nie istnieje stała stawka, jaką właściciel strony dostaje za jedno kliknięcie, stawki zależą od reklamodawców. Najbardziej opłacalne są reklamy branży finansowej – za jedno kliknięcie można zarobić nawet kilka złotych. W innych branżach są to kwoty od kilku do kilkunastu groszy od kliknięcia.
Zarabiaj na blogu
Blogosfera w Polsce rozwija się w szybkim tempie – Polska jest na trzecim miejscu w światowym rankingu ilości blogów.
Nieco mniej entuzjastycznie przedstawia się proporcja aktywnych i
martwych blogów – aktywne stanowią jedynie 10% z całości. Ale zważywszy,
że całkowita liczba blogów to 3 miliony, 10% to i tak imponujący wynik.
O tym, że na blogu można zarabiać zrobiło się głośno m.in. za sprawą
popularnych polskich szafiarek – blogerek prezentujących zdjęcia i opisy
swoich strojów i inspiracji odzieżowych. Jeden z autorytetów w
dziedzinie social media i blogosfery oszacował, że najpopularniejsze
blogerki zarabiają rocznie 100 tys. zł – jednak ich liczba jest raczej
jednocyfrowa.
Zacząć zarabiać na blogu nie jest łatwo – najpierw miesiącami trzeba
regularnie publikować ciekawe i wysokiej jakości treści. Jeśli treść na
blogu będzie bardzo interesująca, to zapewne prędzej czy później
przełoży się na liczbę odwiedzin, a to z czasem może zaowocować
propozycjami współpracy. Blogerzy nie siedzą z założonymi rękami i
czekają na oferty – często sami szukają reklamodawców, a także
korzystają z programów partnerskich dostosowanych do tematyki bloga.
Jeśli blog ma charakter ekspercki, mogą się trafić propozycje wykładów,
porad dla firm lub przeprowadzania szkoleń.
Zarabiać czy nie zarabiać w sieci?
Warto pamiętać, że regularne czerpanie zysków z działalności w
Internecie podlega opodatkowaniu dokładnie tak samo, jak uzyskiwanie
przychodów z innych źródeł. Fiskus ma coraz większą wiedzę o
tym, w jaki sposób zarabia się online i kontroluje osoby, które tym się
trudnią. Działanie bez założonej działalności gospodarczej i opłacania
składek ZUS, a zwłaszcza nieujawnianie przychodów, może oznaczać
dotkliwe konsekwencje (np. karna stawka podatku dochodowego w wysokości
75%).
Chcesz więcej porad jak zarabiać w internecie?
Czytaj kolejne posty !
0 komentarze:
Prześlij komentarz